פורום ארץ הצבי Enter the forum
Articles
Discussions
About FAZ
FAZ people
columns
Links
Previous page
Bulletine Board

SearchFeedbackAdd to Favorites
RSS Feed
מה זה?
שיעורים טובים ושיעורים רעים בפרשת רמון
ענבל בר-און (יום ראשון, 08/04/2007 שעה 8:06)


שיעורים טובים ושיעורים רעים בפרשת רמון

ענבל בר-און



כל אירוע שמתרחש בספירה הציבורית, מתרחש בשתי רמות; הרמה הראשונה – זו שמעל לפני השטח, האירוע עצמו, התרחשויות ועובדות עירומות, ללא הפרשנות המשפטית שלהם. הרמה השניה – האופן שבו הציבור יוצק משמעויות לאירוע, הכוח המכונן של האירוע, המסרים שנוצקים לתודעה והאופן שבו האירוע מחלחל לאופן החשיבה שלנו. ההיסטוריה של מדינת ישראל ושל עם ישראל מלאים באירועים אשר מעבר למשמעותם הרגעית, העובדתית-יבשה, אירועים אלו כוננו משהו בתודעה שלנו, בנוסף להשפעה הרגעית של האירוע עצמו. כך גם פרשת רמון, אשר בה, כמה שיעורים נלמדו. חלקם טובים, חלקם רעים.

שיעורים טובים

חיים רמוןאוטונומיה אישית כערך עליון: דווקא משום שפרשת רמון עסקה ברף התחתון של עבירות המין, ב''רק'' נשיקה, הדגישה הפרשה את המהות האמיתית של עבירות המין: לא עצם המין הוא מה שיוצר את העבירה, אלא הפגיעה בחופש הרצון, באוטונומיה האישית של מי שמעשה מיני נכפה עליו או עליה. דווקא עצם העובדה שדובר ''רק בנשיקה'' – דווקא עצם העובדה שמדובר במעשה מיני כה פעוט מבחינת משכו והיקפו, דווקא זה מה שהעצים את ההבנה של הציבור שעבירות המין – מה שמשחק בהן תפקיד זה הרצון (או היעדרו). הרצון או היעדרו הינו זה שהופך מעשה שיכול להיות ''רומנטי ומענג'' כלשון פסק הדין, ל''מגעיל ודוחה''. יש בכך כדי לחזק את תפיסת האוטונומיה האישית, הליברליזם וחירויות הפרט כערך עליון – נכון, הערכים האלו נדונו בקונטקסט נקודתי של עבירת המין, אך הם פורצי גבולות גם אל עבר תחומים אחרים.

אלימות שלטונית מסוכנת יותר מאלימות אישית: דווקא עצם העובדה שנחשפה פרשת האזנות הסתר למקורבים לפרשה, לרבות לה' – הדגישה את חשיבות האוטונומיה האישית כערך עליון – אביגדור פלדמן, במאמר שפרסם ב'הארץ' מייד לאחר שנחשפה פרשת ההאזנה, קבע שהפלישה למתחם הפרטי של ה' אשר בוצעה בידי המשטרה (בהאזינה לשיחות פרטיות שלה עם מקורביה ועם בני משפחתה) היתה גסה יותר מאשר החדירה של הלשון של רמון לפיה. הוא צדק. אלימות שלטונית (ופלישה לרשות הפרט מהווה אלימות) יכולה להיות גרועה פי אלף מסוג האלימות שאדם פרטי יכול לבצע, לעיתים, כמו שראינו במקרה הזה.

השופטים הינם בני אדם, ולא אלוהים: עיתון 'הארץ', מיד לאחר הינתן גזר הדין בפרשת רמון, הציג טבלה ובה ההבדלים בין הרטוריקה חוצבת הלהבות בהכרעת הדין, לבין הרטוריקה הפשרנית בגזר הדין – מה שמלמד ששופטים, למרות שהם מדברים בשפה משפטית והדברים שהם כותבים נקראים בפינו 'פסקי דין' (משהו קדוש, נעלה, משהו שסטודנטים לומדים בבתי ספר למשפטים ועורכי דין מצטטים מהם אסמכתאות בכתבי סיכומים וחוקרים אקדמאים משתמשים בהם לצורך מחקריהם) – הם בסך הכל בני אדם (ראה גם את ספרה האחרון של לויצקי: העליונים).

בין אמת משפטית לאמת עובדתית: אודה שהגם שתמכתי בהרשעת רמון וסברתי שהיא ראויה, שכן האוטונומיה האישית הינה ערך עליון, היו רבים אשר סברו כי הרשעת רמון שגויה היא, ובית-המשפט טעה, והגם שאני לא מסכימה עם מחזיקי-השקפה זו, אני חושבת שהיא בריאה לדמוקרטיה. אמון עיוור במוסדות, לרבות מוסד בית המשפט, מסוכן לדמוקרטיה. הראיה של שליטים, מנהיגים, כ''כל יכולים אשר אינם יכולים לטעות'' מעודדת דיקטטורה תפיסתית ומחשבתית, אמונה עיוורת ש'מי שעומדת מעליך בהיררכיה' הינו 'כל יכול' וצודק. אחת התפניות לטובת הדמוקרטיה במאה העשרים התרחשה לאחר אכזבת האירופאים ממנהיגיהם שכזבו, לאחר תום מלחמת העולם השניה. בארץ תהליך של התפכחות מהצורך ב'צנזורה' קרה דווקא לאחר מלחמת יום הכיפורים, שבה המחדלים הוסתרו מעיני הציבור. התחזקות ביהמ''ש העליון, תהליך דמוקרטי מבורך, קרה לאחר שמוסדות השלטון החלו לאכזבת, בראשית שנות ה 80' וה 90'. תודעה, אם כן, שביהמ''ש יכול לטעות בריאה לציבור. היא בריאה במיוחד בשביל הפעם הבאה שבו עלולה לקרות פרשת ברנס או 'כנופית מע''צ' שניה (שתי פרשות שבהם חפים מפשע הורשעו).

על הספונטניות: פרשת רמון לימדה אותנו על ערך עיקרון החוקיות. הגם שלא הסכמתי עם מי שטענו שבעקבות פרשת רמון כי מעתה 'אדם לא ידע מתי לנשק ומתי לא' ו'יצטרך ללכת על ביצים' אני חושבת שהשיח על חוק אשר לא ברור אימתי התנהגות מכוחו אסורה, או מותרת, הינו דיון ראוי. זהו דיון בעיקרון החוקיות: חשוב לזכור שהואיל והסנקציה הפלילית הינה הסנקציה הכי קשה (כמעט) אשר רשות שלטונית מטילה על אזרח, זכותו של אזרח לדעת בוודאות אימתי הוא בתחום השחור ואימתי הוא בתחום הלבן.אסור שיהיה תחום אפור שבו אזרח חושב שעשה מעשה מותר, ולמעשה המעשה אסור; זה פוגע בעיקרון החוקיות וגורם לאנשים לעמוד לדין בשל עבירות, הגם שלא חשבו שהם עושים משהו רע.

הלאה ההיררכיה: אודה, כשניתן פסק הדין של רמון, הופתעתי לטובה. לא האמנתי שבתי המשפט הישרים שלנו מסוגלים להרשיע איש רם-מעלה, שר בממשלה, עם קשרים ועם כוח. ההרשעה של רמון – שר בממשלה לשעבר – משדרת מסר לכל אדם פשוט, מסר אשר יש בו כדי לחרוג מההקשר של עבירת המין בלבד: גם אם אדם רם מעלה מתנכל לך, אתה תוכל לפנות לרשויות ולהתלונן – לעיתים יאמינו לך ויעדיפו את עדותך על פני עדותו שלו ועדותם של מקורביו.

עצמאות רשויות השלטון: הגם שלא האמנתי שרקמו לרמון 'עלילה' כפי שהוא ניסה להציג זאת, עצם הדיון בהפרדת רשויות בהקשר זה הוא ראוי. לרשויות התביעה כוח רב אשר הן יכולות להשתמש בו כנגד אנשים מהפוליטיקה, אשר אינם חפצים ביקרם, כדרך להשתיק את מעשיהם ואת פעולתם. במקרה הזה הדבר לא התרחש, אמנם, כפי שטען רמון, אבל בכל זאת, יש שהשימוש בתביעה הפלילית מסיג את גבולה של הרשות המחוקקת, לדוגמא, כאשר משתמשים שימוש יתר בכלי הפלילי להעמדה לדין של ח''כים ערביים. טוב שנתנה הזדמנות לציבור לדון בשיח הציבורי באפשרות הקשה שרשויות התביעה תשתמשנה לרעה בכוחן כדי לרסן אנשים לא רצויים פוליטית. זהירות מאפשרות זו היא חוש בריא של הדמוקרטיה.

חזקת החפות: ''בפרשה זו, נחצו כל הקווים האדומים'' – כך נפסק בפסק הדין, בהתייחס לעבירה הגסה על חוקי הסוב-יודיצה, לאחר שממצאי הפוליגרף של עדים משני הצדדים פורסמו (עם תוצאות שונות) בשני העיתונים הגדולים (כאמור, כל עיתון עם תוצאה שונה). אנשים כבר כל כך נגעלו ממשפט השדה שנעשה לרמון, והתחילו להישמע קריאות רמות בציבור של 'תנו לבית המשפט לעשות את העבודה שלו'. יש חשיבות לקריאות אלו, אשר מחזקות את הערך החשוב של 'חזקת החפות' ולפיו: גם אם לכאורה נראה שאדם אשם, או חף מפשע, הכוח להכריע הוא בידי בית-המשפט אשר כל התמונה נמצאת בפניו. בפעם הבאה שאיזה בוזגלו (או זדורוב) ייחשב פושע בעיני התקשורת, יהיו רבים שיבינו שבית-דין ערוץ 10 זה לא הכל ויש להמתין להכרעה המשפטית.


שיעורים רעים

קלון – אבל לא בעבירת מין? הנסיגה של בית המשפט מאופי החלטתו הראשונית (הכרעת הדין) בגזר הדין, וריכוך המסרים ממחישה עד כמה בית המשפט היה מושפע מפוליטיקה, ועד כמה התקפל לנוכח הביקורת. קלון הוא דבר אשר טבוע באופן מובנה בעבירת המין, שיש בה הגועל והמיאוס של אדם א' אשר כופה את עצמו מינית (אפילו במעשה מיני פעוט) על אדם ב'. יכול להיות שאין קלון? דומה כי כאשר רשות בית המשפט של מדינה דמוקרטית אשר מתיימרת להיות מדינה אשר מכבדת את זכויות האדם, לרבות הזכות שלא ידחפו לך לשון ללוע בכוח, קובעת כי בכפיית לשון רטובה לתוך חלל פה אין קלון, זה גורם למדינה שלמה להרגיש שאריות ריר בפה (כמו שהתבטא פובליציסט אחד לגבי תחושתה, לבטח, של ה', לאחר שמיעת ''גזר הדין'' הזה).

משה קצב מושחתים, כבר נמאסתם עד קבס: עצם הרעיון ששוקלים בממשלה, בכלל, להשיב את רמון אל חיקם, ומדברים על 'איזה תיק יהיה לו' מחליאה עד קבס. מילא, גם אם לא ניתן קלון מבחינה משפטי, האם אין פה קלון מבחינה ציבורית? איכסה!

גורלן המר של נפגעות עבירת המין: בפרשות רמון וקצב נחצו כל הקווים האדומים באשר להגנה על שמן הטוב ועל פרטיותן של נפגעות עבירת המין – צריך להיות בעל עצבים של ברזל כדי לעבור את הגיהנום שהן עברו – חשיפה באינטרנט של זהותן, לרבות פנים, כתובות, פרטים מזהים אחרים, הכפשות והשמצות, על דוכן העדים ומחוצה לו. בזמן שהמנהיגים שלנו מראים פחדנות, היעדר אומץ, היעדר מוסר ורפיסות אישיותית בכל התחומים, שתי הנפגעות, ה' וא' (משתי הפרשות) מגלות מופת של אומץ לב ותעצומות רוח אל מול מערכת משומנת של מקורבי עבריין המין שהוא גם שר/נשיא (חשוד, במקרה זה...) אשר נועדה לעשות הכל, כדי שהנפגעת הבאה לא תתלונן (ראה למשל עוזרתו של מרציאנו, אשר קבעה ש'אינה רוצה להיות ה' שניה').

טרם נסתיים חג הפסח, וטרם נוכחנו עוד לאילו הפתעות אנו מצפים (לרעה) באם יחזור רמון בפועל לממשלה, ואם (חלילה) יתקבל בזרועות פתוחות ע''י חבריו בממשלה, חלקם גם הם נחשדים בפלילים (ואולי משום כך הזרועות הפתוחות שבטח תהיינה).




חזרה לפורום

הצגת המאמר בלבד
הדפסת המאמר קפל תגובות פרוש תגובות תגובה למאמר
 
 


תמכת בהרשעת חיים רמון ?
חזי (יום ראשון, 08/04/2007 שעה 10:26) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כתבת:

'' אודה שהגם שתמכתי בהרשעת רמון, וסברתי שהיא ראויה, שכן האוטונומיה האישית הינה ערך עליון, היו רבים אשר סברו כי הרשעת רמון שגויה היא, ובית-המשפט טעה, והגם שאני לא מסכימה אם מחזיקי-השקפה זו, אני חושבת שהיא בריאה לדמוקרטיה.

האם המעשה שעשה בית המשפט בהרשעה זו אינה דקטטורה שיפוטית ?

שופטים במדינה הזאת עושים ככל העולה על רוחם,
בניגוד לחוק כתוב,
בניגוד לפרופורציות ראויות ,
ובניגוד להגיון.

הגיע הזמן לגדוע את השחיתות של בתי המשפט מהשוש !!!
_new_ הוספת תגובה



תמכת בהרשעת חיים רמון ?
שרון לוי - מהנדס מזרחי (יום ראשון, 08/04/2007 שעה 10:30)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה זה שוש?
_new_ הוספת תגובה



תמכת בהרשעת חיים רמון ?
חזי (יום ראשון, 08/04/2007 שעה 12:24)
בתשובה לשרון לוי - מהנדס מזרחי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כמובן: מהשורש

לעקור את שחיתות בתי המשפט מהשורש !!!
_new_ הוספת תגובה



תפירת התיק לרמון היא ברורה וחד משמעית.
צדק (יום ראשון, 08/04/2007 שעה 11:38) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

איומים והפחדה של ה''מתלוננת'' ע''י קצינת המשטרה,
בית המשפט התייחס לעבירה החמורה הזו בקלות ראש.

השקעה מיוחדת. שליחת שוטרים לחוץ לארץ על מנת לגבות עדות.

היועץ המשפטי לממשלה מודיע בתקשורת שהוא דורש כתב אישום והרשעה.
דורית בייניש מודיעה בציבור שהיא דורשת הרשעה.
שניהם לא בפירוש, אך רק אהבל עם עבר פסיכי, יבין אחרת.

השקר של היועץ המשפטי, כאילו לא ידע שמדובר בתיק של רמון.

השקר של הפרקליטות בנושא ההאזנות, והסתרת חומר חקירה מההגנה.

השופטת המרשיעה קוחי תלויה בבייניש לקידומה האישי. ההחלטה קרובה.

פסק הדין הבוטה והחד צדדי, במשפט שהוא מטבעו קשה לשיפוט,
מצביע על חריצת דין מראש.

העבירות שבוצעו ע''י גורמי אכיפת החוק כולם, היו מזכים את אל קאפונה.

----

חבל שרמון לא נקט בדרך טובה בהרבה.
הגשת תלונה נגד המתלוננת על הטרדה מינית.
לו גבר היה מחבק אשה בדרך שהיא עשתה זו והחיבוק מצולם,
הוא היה מורשע ללא צל של ספק.
תלונה כזו היתה יוצרת לבית המשפט בעיה קשה. צביעותם היתה עומדת למבחן.
_new_ הוספת תגובה



תפירת התיק לרמון היא ברורה וחד משמעית.
חזי (יום ראשון, 08/04/2007 שעה 12:26)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

תוכל לצטט מקור כלשהו ל:

''דורית בייניש מודיעה בציבור שהיא דורשת הרשעה''

לדעתי זה מעשה חמור מאין כמוהו !!!
_new_ הוספת תגובה



תפירת התיק לרמון היא ברורה וחד משמעית.
צדק (יום ראשון, 08/04/2007 שעה 12:39)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

דורית בייניש בכנס משפטנים, בזמן שהשופטים שוקלים את פסק הדין בענין רמון,
תוקפת את ''המקלים בחוק להטרדה מינית'', ומוסיפה:
''אין לכם מושג מה זה הטרדה מינית. רוב הפסיקות בעליון היו שלי.
לחוק למניעת הטרדה מינית יש תפקיד חינוכי.''

הציטוטים הם מכתבה של מנחם בן במעריב.
העתקתי אותם מצילום של הכתבה שיש ברשותי. (10.12.06)

בכתבה יש ציטוטים נוספים של מני מזוז וערן שנדר,
אנשי משפט נוספים, המסבירים לשופטים מה עליהם לפסוק.
_new_ הוספת תגובה



תפירת התיק לרמון היא ברורה וחד משמעית.
חזי (יום ראשון, 08/04/2007 שעה 14:59)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

צדק,

אבקשכה לשמור ולרכז חומר נגד שופטים,
ובמיוחד שופטי העליון.

אני מתכוון לצאת במסע ציבור חריף בנושא זה,
ואצטרך את החומר הזה...
_new_ הוספת תגובה



יש אתרים העוסקים בכך ביסודיות.
צדק (יום שלישי, 10/04/2007 שעה 8:54)
בתשובה לחזי
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

האתר ''נקים'' ..http://www.nakim.org .. של חיים יטיב, לוחם עקשן ובעל ידע רב בחוק.
הוא ''משגע'' את המשטרה ובית המשפט עם הידע שלו.
מהאתר שלו תוכל למצוא קישורים לאתרים נוספים העוסקים בתחום המשפט.

האתר של עו''ד יוסי דר ...http://www.notes.co.il/dar/ .. שכתב שני ספרים בנושא.
יש לי את פרקי הספר ''אהרן ברק ומנעמי שלטון החוק'' במחשב. באינטרנט לא מצאתי אותם שוב.

האתר של יואב יצחק ... http://www.nfc.co.il/ ...לוחם ותיק בשחיתות.
_new_ הוספת תגובה



יוסי דר כתב בפא''צ
דוד סיון (יום שלישי, 10/04/2007 שעה 8:59)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הנה קישור לפרק מספרו שהזכרת (דיון 1244) ופורסם כאן לפני 4 שנים.
_new_ הוספת תגובה



לא כל כך
יובל רבינוביץ (יום ראשון, 08/04/2007 שעה 21:45)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לאחר מתן פסק הדין היכה חיים רמון על חטא, התוודה על חטאו וביקש סליחה. לכן הוא זכה להמלצת שירות המבחן להימנע מהרשעה (בית המשפט לא קיבל את דעת שירות המבחן בסופו של דבר).

כך שיש לא רק הרשעה אלא גם הודאה. שום תפירת תיק.
_new_ הוספת תגובה



גם החטופים הבריטים הודו....
צדק (יום שלישי, 10/04/2007 שעה 9:03)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

הודאה שמטרתה מיזעור נזקים וחזרה לפוליטיקה.
אם לא היה לו אינטרס ברור, לא היתה הודאה ולא היתה חרטה.
אדם עם כבוד עצמי נמוך..מוכן להודות ולהשפיל את עצמו, עבור כיבודים עלובים.

הודאה מתקבלת על ידי רק כאשר היא נקיה מכל לחץ, ומכל רווח שהוא.
כל השאר, למכור בשוק הפשפשים בלבד.
_new_ הוספת תגובה



אתה צודק
יובל רבינוביץ (יום שלישי, 10/04/2007 שעה 22:08)
בתשובה לצדק
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

ושמעתי הערב שהוא שוקל ערעור על עצם ההרשעה...

נשאלת השאלה אם אני רוצה לראות אדם כזה, שמודה כדי „למזער נזקים”, בפוליטיקה הישראלית.
_new_ הוספת תגובה



אתה צודק
צדק (יום שלישי, 10/04/2007 שעה 22:44)
בתשובה ליובל רבינוביץ
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

לראות אותו בפוליטיקה גם אני לא רוצה...הוא שמאלני שרק עושה נזקים,
אך זה כבר נושא אחר.

גם אם הוא שמאלני מזיק, אינני מוכן לקבל הרשעה שלו באמצעות עוולות ועבירות.
אמת ויושר אינם נושא לפשרות.
וכמו שאמר (כאילו) מונטסקייה: ''הצדק הוא ענין חשוב מכדי להשאירו בידי פרקליטים ושופטים''
_new_ הוספת תגובה



כל השמיניה הביאה אסונות
זוהר בדשא (יום ראשון, 08/04/2007 שעה 12:53) הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

כל השמיניה שפעם נאמר עליה שממנה יצאו ראשי ממשלה והמנהיגות של מפלגת האבודה והשמאל הציוני הביאה למפחי נפש ואסונות.

ראשון היה חיימון השרמנטי שסומן כראש ממשלה עתידי עד שלשונו הפתלתלה נעלמה בפיה של ילדה כמה דקות לפני שהאיש הזה הצביע בעד מלחמה מיותרת שהביאה למותם של עוד ילדים ..ואחריו: ביילין(הסכם אוסלו האומלל),אברום בורג והכיפל'ה המניאטורית שלו(קבס),יעל דיין, חגי מירום,עמיר פרץ,מסלחה (היחידי שלא גרם שום נזק הוא ערבי),אביטן.

כולם חוץ ממסלחה הביאו לנזקים וחורבן.
_new_ הוספת תגובה



כל השמיניה הביאה אסונות: מאכלים ציונים
מהנדס אזרחי (יום שלישי, 10/04/2007 שעה 8:48)
בתשובה לזוהר בדשא
הדפס תגובה/פתילקישור ישיר לתגובה זו

מה אתה רוצה?

זו רפובליקת בננות: ירצו יאכלו. לא ירצו לאכול יאכילו אותם
_new_ הוספת תגובה




חפש בתגובות שבדיון זה:     חיפוש מתקדם...

חזרה לפורוםהדפסה עם תגובותתגובה למאמר


מערכת פא"צ אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים.



© פורום ארץ הצבי