המשל מתמצת רעיון ומוביל על-פי רוב למוסר השכל. משלי חיות, צמחים ואף דוממים שמשו את ממשלי המשלים לדורותיהם לעמעם את חריפות המסר, עת היתה בו חריפות יתר, לעורר ענין בשומע ולהקנות לו בנעימות את המסר.
בדרך כלל ''מככב'' השועל במשלי החיות, אולי בשל נפיצותו בימי קדם ואולי משוום שיוחסו לו חכמה, ערמומיות יתר וכושר השרדות. משום-מה עד היום השועל הוא חית-הציד הניצודה ביותר, ברוב עם, בידי ציידים אצילים, רכובי רמכים אבירים, ברוב טכס, פאר והמולה באנגליה. לשמחתנו בישראל השועל הוא חיה מוגנת בחוק.
האריה, ''מלך החיות'' מככב אף הוא במשלים רבים ואף בין משלי איזופוס היווני, בן המאה השישית לפני הספירה, הוא תופס מקום של כבוד. מענין שרבים קשרו במשליהם את הארי האדיר לחמור הצנוע ושניהם מככבים יחדיו במשלים רבים.
איזופוס היה עבד שהתפרסם בחכמתו ובמשליו ונראה שמשך הדורות תלו בו משלים של אחרים, אולי משום שיחוס המשלים לחכם זה ''הכשיר'' את קבלתם ותפוצתם. מחבר שורות אלו, שפרסם את ספרו ''
משלי אליעז'', נוכח בדיעבד, ככל שהעמיק באיסוף משליו של איזופוס, שמשלים רבים שלא נודע לו קודם מקורם מיוחסים לאותו ממשל חכם.
הנה לפניכם צרור משלים של שני ''שחקנים'' אלה: הארי והחמור.
אֲרִי וַחֲמוֹר |
---|
ערב אחד השתעמם הלביא שלח לַאוּרְוָה את החמור להביא סָרַק החמור רעמתו הַעִקֶשֶׁת ניקה אזניו וחש כחץ מקשת התיצב בפני הארי רועד שָׁם בַּגוֹב בלי לֵיְדַּע אם רַע הענין או הוא טוב הציג הארי לאורח את גוב ארמונו הכיר לו הלביאות, מלכות הַרְמוֹנּוֹ שוחח עם החמור על החיים במדינה ואט את הפחד החליף החמור ברינה סיפר לארי על חייו באורווה כזית ולבסוף הארי הזמינו לצאת עמו לְצַיִד
אמר הארי: ''בהר תִּנְעַר בכל כח הרצון עד יְרַקֵּדוּן כְּאֵיְלִים גם גבעות כִּבְנֵי-צֹאן יתפזרו העדרים מתחת ידי הרועים ואני אֲצּוּדָם בגיא, הַרְחֵק מִעֵין-רואים'' נענה החמור ונער במלוא כוחותיו נבהל עדר הצאן והתפזרו כבשותיו הכה בהן הארי, הכה ולא חמל חזר החמור למלכו ונצבו על השלל
חשב החמור: הנה עלה פֹּה ערכי נוכח הארי כי אני גם בציד בקיא מִסְתָּמָא יְמַנֶּה אותי עתה לסגנו ומיד אהיה כאן לְיָד, לְטֹפֶר ימינו אמר לארי: ''מלכי האהוב, האדיר הנה כל הצאן לפניך, רחוק מן הדיר לנערתי כל העדר נפוץ, שֵׂיוֹת אבודות ולך נותר רק לאספן כביצים עזובות כך אוכל לסייע לכבודך כל שחר בציד בזכותי לא תחסר מאומה בַּגּוֹב, בבית''
שאג הארי: ''אתה שחצן לא קטן עוד תאמר בקהל שאתה צָדְתַּ כאן כבר תמהו כְּפִירַי שעל מִידּוֹתָּי עברתי ועד עתה שִׁדְרַת גַּבְּךָ לא שברתי בְּלוֹם פיך ואל תוציא הגה החל מהיום אלא אם תרצה לנעור אֲהָבִים לאתון ועתה אסוף רגליך וחיש לך לשלום זְכוֹר דמך בראשך אם תעז שוב לִנְאֹם...''
מה גרוע מנסיך ההופך למלך? רק עֶבֶד אשר קודם עָבַד בְּפֶרֶךְ ''עֶבֶד כי ימלוך'' – אוי לממלכה חיש ישבתו בה מלאכה ושמחה כיצד חש-חיש-להעשיר עצות יטכס וּבִקְרוֹבוֹ יחשוד שהוא חומד את הכס
מנשיכת כלב רעה נשיכת חמור בשרך יקרע וגם גֶּרֶם ישבור
|