בפרשת שמיני בספר ויקרא, יש דיון בין המפרשים בסוגיית טעמה של מצוות הכשרות. בעוד שחלק מהמפרשים טוענים כי מאכלים כשרים הם גם יותר בריאים לגוף, חלק אחר של המפרשים סבורים כי אין כל קשר בין ''כשר'' ל''בריא''.
להלן כמה התייחסויות לנושא:
אברבנאלאיסור המאכלים שאסרה התורה, כבר חשבו רבים מהמפרשים שהוא מפני בריאות הגוף ורפואתו, להיות המאכלים הרעים ההם מולידים ליחות רעות, זהו דעת הרמב''ן בפסוק ואלה תשקצו מן העוף, וחלילה לי מלהאמין כן, לפי שאם כן היה ספר תורת האלוהים במדרגת ספר קטן מספרי הרפואה הקצרים בדבריהם וטעמיהם ואין זה דרך תורת האלוהים ועומק כוונותיה. וגם שעינינו הרואות האומות האוכלים בשר החזיר השקץ והעכבר ושאר העופות והבהמות והדגים הטמעים, חיים כולם היום חזקים כראי מוצק ואין עייף ואין כושל בהם.
לפי אברבנאל אילו התורה הייתה מתכון בריאות ערכה היה ככל ספרי ההדרכה הזולים, ולא היא. וכראייה לדבריו, מפנה אותנו אברבנאל להתבונן בגויים האוכלים טרף ונראים בריאים.
הרמב''ם
הרמב''םאבל איסור בשר בחלב הרי עם היותו מזון גס מאוד בלי ספק, וגורם מילוי רב, אין הדבר רחוק לדעתי שיש לעבודה זרה שייכות. ושמא כך היו אוכלים בעבודה מעבודותיה או באד מאדיהם. וממה שמחזק את זה, לדעתי, שאיסור בשר בחלב הזכירו פעמים בתחילת הציווי בו כאשר הזכיר מצוות החג, שלוש פעמים בשנה וגו'. וכאילו יאמר בחגכם וביאתכם לבית ה' אלוהיך, לא תבשל מה שתבשל שם בצורה פלונית כפי שהיו הם עושים, זהו המתקבל יותר לדעתי בטעם איסורו.
לדעת הרמב''ם, טעם איסור חלב בבשר הוא נוהג הגויים לעשות כן בעבודה זרה, והתורה כיוונה להתרחקות מכל מה שמזוהה עם עבודה זרה.
הרלב''גוזה שהפרסה העגולה הוא כלי מלחמה לבעלי הפרסה ההיא וכן האצבעות בחיה הם כלי מלחמה להם, כמו שהתבאר בספר בעלי החיים. והנה בעלי החיים הנלחמים הם בלתי נאותי המזג להיזון מהן, לפי שכבר תגבר עליהן בהכרח הליחה השחורית או האדומית עד שלאלו בעלי החיים תימצא על הרוב ליחה ארסיית. ואולם הפרסה השסועה איננה כלי להילחם.
ועוד
והתנה שיהיו מעלת גירה כי זה יורה על החומר הדק אשר הוא נאות להיזון ממנו האדם.
לפי הרלב''ג, כיוונה התורה להתיר מאכלים לפי בריאותם לגוף, ולכן פסלה חיות בעלות מזג של לוחמות או טורפות, שהן לא בריאות למאכל אדם.
• • •
מעניין להשוות כל זאת עם מידע עדכני כפי שהוא מובא בספר
מרק – המדריך הרפואי השלם בהוצאת כנרת-זמורה-ביתן-דביר בע''מ והד ארצי בע''מ 2002, עמ' 902-903, על אודות בשר חזיר.
נאמר בספר מרק כי ישנו זיהום המכונה טריכינוזיס הנובע מאכילת בשר חזיר לא מעובד כראוי, כמו גם בשר דובים, והנגרם בשל זחלים המצויים בגופי חיות אלו.