|
|
|
איזו הנהגה כלכלית?ד''ר דוד סיון
א. איזה נגיד''מבקרת המדינה הקודמת קלטה במהירות שהפוליטיקאים והפקידים אינם מתרגשים יתר על המידה מדו''חותיה, ממצאיה והמלצותיה. לכן, במוצהר ובמופגן, היא רתמה לעזרתה את התקשורת.'' (איתמר לוין, גלובס הערב, 16-17 בפברואר 2003, עמוד 3). זהו הבסיס להתבטאויות של ד''ר דוד קליין, נגיד בנק ישראל, בתקשורת בשנים האחרונות.
על רקע הידיעות שראש הממשלה שוקל את האפשרות להחליף את הנגיד (חוק בנק ישראל מאפשר זאת) חשוב לברר איזה נגיד נחוץ לנו. הוא צריך:- להכיר היטב את המשק הישראלי
- להבין את המציאות הכלכלית
- להכיר את כלי המדיניות המוניטרית שעומדים לרשותו ואת השפעתם על המשק
- להכיר את סדר העדיפויות בין היעדים השונים של פעילותו
חשוב שהנגיד יהיה בעל יכולת לעבוד בתאום עם האוצר. יחד עם זאת, הוא צריך להיות מוכן לשמור על עצמאות בנק ישראל כדי שיוכל להפעיל את השיקול המקצועי ללא תלות במנהיגות הפוליטית. תלות כזו עשויה ליצור ניגוד אינטרסים בין יעדי המדיניות המוניטרית שבאחריות הנגיד לבין יעדי המדיניות הפיסקלית שבאחריות הממשלה. אכן כפי שניתן לראות מניסוח החוק, מנסחי החוק והמחוקקים הבינו, בזמנו, את חשיבות עצמאותו של בנק ישראל.
לפי חוק בנק ישראל על הנגיד לפעול באמצעים מוניטריים (בהתאם למדיניות הממשלה) לשמירה על:- יציבות המחירים
- רמה גבוהה של יצור ותעסוקה (צמיחה)
מעבר לכך הנגיד הוא גם היועץ הכלכלי של הממשלה. האם על הנגיד להחריש כאשר מתברר לו שעצותיו לא נשקלות כראוי?
יש אנשים שיאמרו שאין עילה לפטר את הנגיד; יש שיאמרו שמהלך כזה יערער את היציבות הרופפת של המשק. אבל מה שיותר חשוב לעתידה של המדינה זה שהנגיד, מי שזה לא יהיה, יפעל בצורה אמינה להגשמת היעדים, ברוח החוק, באותו סדר עדיפויות שציינו.
ד''ר קליין עומד בתנאים ותומך ביעדים שהזכרנו אבל כך גם חלק מבין המועמדים הנזכרים באמצעי התקשורת.
ב. איזה שר אוצר?תפקידו של שר האוצר הוא להוביל את המדיניות הכלכלית של הממשלה. הוא עושה זאת בעיקר דרך בנית תקציב המדינה, מעורבות בנושאים של פיתוח כלכלי (החוק לעידוד השקעות הון ועוד) ובהתווית יעדים אסטרטגיים של פיתוח כלכלי (גודל ההוצאה הציבורית, המשק הציבורי ופיתוח תשתיות). בראש משרד האוצר צריך לעמוד אדם עם חזון שהוא ''ראש גדול'' ושהעיסוק בפוליטיקה הוא לא פיסגת החלומות שלו אלא שליחות זמנית. כמו שאמר יעקב פרנקל על ראש הממשלה לגבות אותו באופן מלא ומוחלט.
כפי שכבר טענו במאמרים קודמים בשבועות האחרונים שר האוצר צריך להיות מחוייב להובלת תהליכים של:- צמצום ההוצאה הציבורית והגירעון
- הקטנת יחס החוב לתוצר
- להמשיך/לחדש את תהליך ההפרטה
כל התהליכים מיועדים בשלב ראשון לקדם את יציבות המשק והחזרת אמון הציבור במדיניות הכלכלית (ארוכת הטווח). שר האוצר יצטרך לקבל את הנתון שמדיניות אנטי מחזורית לעידוד הצמיחה לא תעזור הרבה, ואולי תזיק, כל עוד לא החלו שלושת התהליכים שציינו.
שר אוצר שמתכנן מדיניות כלכלית על העקרונות הללו צריך שיהיה בעל התכונות והכישורים הבאים:- מכיר את כלכלת ישראל
- מכיר את המערכת הפוליטית טוב אבל לא חלק ממנה
- בעל כשר שכנוע ויחסי אנוש
- מכיר את כלכלת ישראל ואת תפקידו של בנק ישראל
- כלכלן בעל שם והישגים מוכחים
- ניסיון מוכח בניהול ובניהול מדיניות כלכלית מוצלחת
תכונות וכישורים אלו מהווים תנאים הכרחיים ליכולת של שר האוצר לקדם מדיניות כלכלית שתשאף לקדם את שלושת התהליכים ובהמשך דברים נוספים כמו הסטת תקציבים ליעדים מוטי צמיחה ועוד.
פרופסור יעקב פרנקל מתאים מאד לתפקיד שר האוצר. הוא בעל התכונות והכישורים שברשימה ועל פי איך שנהג בתקופת כהונתו כנגיד (1991 - 1999) סביר להניח שיסכים להוביל את שלושת התהליכים שהזכרנו.
|
|
|